Forbrukslån – Spørsmål og svar
Krav til lånesøker
Hvilke kriterier må jeg oppfylle for å kunne søke om lån?
Svar:
Du må være over 18 år, ha fast inntekt og du kan ikke ha noen registrerte betalingsanmerkninger. Dette er minstekravene. I tillegg gjør vi en individuell kredittvurdering av deg for å se om vi kan innvilge søknaden din.
Hvor søker jeg om forbrukslån?
Hvor kan jeg søke om lån?
Svar:
Du kan fylle ut søknadsskjema her.
For å fylle ut søknaden kan du bli bedt om å laste opp den siste lønnslippen og selvangivelsen din. Selvangivelsen din finner du på Altinn. Logg inn og velg «Min meldingsboks».
Behandlingstid og utbetaling av forbrukslånet
Hvor lang tid tar det å få svar på lånesøknaden min?
Svar:
Du får vite med en gang om søknaden din blir godkjent, avslått eller om vi trenger mer informasjon fra deg. I noen tilfeller kan det ta tre til fire arbeidsdager, men som regel får du svar direkte. Vi oppfordrer deg til å bruke BankID til å e-signere låneavtalen. Da vil utbetalingen av lånet ditt gå raskere.
Når er pengene på kontoen min?
Svar:
Vi anbefaler at du velger å e-signere med BankID, da blir behandlingstiden betydelig kortere. Du vil normalt ha pengene på kontoen din i løpet av tre til fire arbeidsdager. I de fleste tilfeller vil det gå raskere enn dette.
Kan jeg få pengene inn på hvilken som helst konto?
Svar:
Du kan kun få utbetalt lånet til en konto du selv eier. Det kan være både en innskuddskonto eller en lånekonto. Det må være et norsk kontonummer. Lånet kan ikke utbetales til en utenlandskonto. Du kan fordele lånet på flere kontoer så lenge alle kontoene er dine.
Lånebeløp
Hvor mye kan jeg låne?
Svar:
Du kan låne fra 10 000 til 350 000 kr. Du får vite din låneevne ved å sende inn en lånesøknad. Hvor mye du får i lån vil være en individuell vurdering.
Hvorfor har jeg fått tilbud om et lavere lån enn det jeg søkte på?
Svar:
I noen tilfeller kan vi ikke tilby beløpet du ønsker å låne. Dette har med den individuelle kredittscoringen av deg å gjøre. Basert på denne kan enkelte lånesøkere få muligheten til å innvilge et lavere beløp, og man velger selv om man ønsker å ta imot tilbudet.
Medsøker
Kan man ha medsøker?
Svar:
Nei, dette er desverre ikke mulig. Ditt fordelslån er et personlig lån.
Sikkerhet/Kausjonist
Må jeg ha sikkerhet /kausjonist for å få innvilget lån?
Svar:
Nei, det behøver du ikke. Ditt fordelslån er et usikret lån hvor dette ikke er nødvendig for å få innvilget lån. Det er en personlig kredittvurdering som bestemmer om du får innvilget lån, og sikkerhet/kausjonist vil ikke påvirke om søknaden din blir godkjent eller ikke.
Låneformål
Må jeg opplyse om låneformål?
Svar:
Du bestemmer selv hva du vil bruke pengene på. Hvitvaskingsloven krever likevel at vi innhenter opplysninger om formålet og vi ber deg derfor om å oppgi dette på søknadsskjemaet.
BankID
Hva er BankID og hvordan bruker jeg dette for å få lån?
Svar:
BankID er personlig elektronisk legitimasjon som brukes på nett og tilbys av de fleste banker i Norge. BankID brukes blant annet for legitimering og for å signere dokumenter. En BankID-brikke er knyttet til ditt fødselsnummer slik at du ikke fysisk trenger å møte opp for å vise annen legitimasjon, BankID identifiserer deg elektronisk. Bruk av BankID har den høyeste sikkerhet og er juridisk bindende. Hvis du signerer låneavtalen med BankID så går behandlingsprosessen raskere.
Dokumentasjon fra min økonomi
Hvilken dokumentsajon fra min økonomi skal dere ha?
Svar:
Vi ber alltid om kopi av din siste lønnslipp. Lønnslippen må ikke være eldre enn to måneder, og vise brutto- og netto inntekt, i tillegg til skattetrekk. Husk at den inntekten du har oppgitt på søknaden må kunne dokumenteres, så dersom du har satt opp ekstra inntekter som for eksempel leieinntekter, så ber vi deg også dokumentere dette. I tillegg ønsker vi kopi av siste selvangivelse. Vi trenger hele selvangivelsen din slik at vi kan se fradragene og gjeldsoversikten. Grunnlag skattekort eller foreløpig beregning av skatter og avgifter vil ikke bli godkjent som dokumentasjon. Selvangivelsen finner du på Altinn. Logg inn på Altinn og velg «Min meldingsboks».
Kredittscoring
Hva er kredittscoring og hvorfor har dere tatt dette av meg?
Svar:
Kredittscoring er en av de metodene vi bruker for å vurdere kundens betalingsevner. Metoden bruker statestikk og baserer seg på søknadsdata, data fra kredittbyrå og tidligere/nåværende betalingshistorikk.
Avslag
Hvorfor har jeg fått avslag på søknaden min?
Svar:
Bruk av kredittscoremodeller innebærer en automatisk behandling av lånesøknaden din. Behandlingen tar kun hensyn til den informasjon som vi har tilgjengelig når du søker. Hvis du får avslag på søknaden betyr det ikke nødvendigvis at du er en dårlig betaler. Et avslag betyr at vi, men vår utlånspraksis og den informasjon vi har tilgang til, dessverre ikke kan godkjenne søknaden din.
Rente og kostnader
Hvilken rente får jeg på lånet?
Svar:
Renten vil være individuelle og fastsettes på bakgrunn av en kredittvurdering. Vi tilbyr rente fra 7,95 % til 19,95 %.
Hva er forskjellen på effektiv og nominell rente?
Svar:
Nominell rente er renten i vår prisliste. Effektiv rente inkluderer gebyrer og avgift. Den beregnes på bakgrunn av nominell rente, nedbetalingstid, termintid og kapitalisering av renten. For å enkelt se hvor mye renten utgjør per måned, kan du bruke lånekalkulatoren vår.
Hvorfor har dere så høye renter?
Svar:
Hovedgrunnen til forskjell i renten er risiko. Fordi vi ikke tar pant i bolig eller bil, løper vi en større risiko hvis det skulle oppstå problemer med å betale ned et usikret lån. Vi er konkurransedyktige med de fleste av våre konkurrenter. I tillegg er lånebeløpet mindre og betales ned raskere enn for eksempel et boliglån, og derfor er kostnadene noe høyere hos oss. Sammenlignet med kredittkort kan renten på Ditt fordelslån være gunstig.
Hvilken andre kostnader eller gebyrer kommer i tillegg?
Svar:
I tillegg til renten kommer et etableringsgebyr på kr 500. Disse kostnadene er inkludert i den effektive renten. Se prislisten for detaljer.
Nedbetaling
Hvor lang nedbetalingstid kan jeg ha?
Svar:
Nedbetalingstid Individuelt, anbefalt 5 år, avhengig av hvor stort lånebeløpet er. Se lånekalkulatoren for eksempler på nedbetalingstid.
Kan løpetiden på lånet forlenges?
Svar:
Nei, ikke ut over 12 år.
Kan jeg velge forfallsdato?
Svar:
Ja, du kan velge mellom den 1., 10., 15. og 20. som forfallsdato i måneden.
Er det mulig å opprette avtalegiro?
Svar:
Ja, det er mulig å opprette avtalegiro, dette gjør du i din egen nettbank.
Er det mulig å opprette eFaktura?
Svar:
Det er foreløpig ikke mulig å opprette eFaktura.
Hvor mye må jeg betale totalt for lånet?
Svar:
Beløpet du betaler avhenger av hvor mye du låner, hvilken nedbetalingstid du velger, og renten på lånet. Du ser dette i prislisten, eller du kan bruke lånekalkulatoren vår for å se terminbeløpet du må betale. Renten kan endres, og følger det generelle rentenivået i Norge.
Kan jeg nedbetale all utestående gjeld når som helst uten ekstra kostnader?
Svar:
Ja, det kan du og det koster ikke noe ekstra. Ved å betale raskere tilbake vil dine totale lånekostnader også reduseres. Vennligst ta kontakt med oss for å få oppgitt korrekt saldo.
Hvordan gjør jeg ekstra innbetalinger?
Svar:
Du kan når som helst betale inn ekstra på ditt lån. Du bruker da det samme kontonummeret du betaler inn månedlig avdrag til. Du kan kontakt oss på telefon 64 87 50 00, tastevalg 1 eller via kontaktskjema for å vite din aktuelle saldo.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan betale lånet?
Svar:
Dersom du får problemer med tilbakebetalingen av lånet, må du kontakte oss på telefon 64 87 50 00 tastevalg 1, eller på kontaktskjema så fort som mulig. Det er mye enklerer å finne gode løsninger for alle parter dersom du tar kontakt tidlig.
Påløper det forsinkelsesrenter hvis jeg er for sen med betaling?
Svar:
Ved for sen betaling påløper det forsinkelsesrente med den rentesats som er bestemt etter lov om renter ved forsinket betaling. Forsinkelsesrenten skal allikevel ikke være lavere enn den renten som enhver tid løper i kredittforholdet.